» » Zwemen & kleuren

Zwemen & kleuren

Geplaatst in: Berichten | 7

Sferen van het moment

Wat ik nastreef is de sfeer van het moment weer te geven, zoals IK dat gezien heb. Mijn doelstelling is die ochtend - of avondsfeer vast te leggen, omdat ik dat mooi vind. Maar kloppen die kleuren dan altijd, moeten die altijd kloppen en wat wordt verstaan onder "de juiste kloppende kleuren". Hier rechts zie je 2 foto's, een edelhert in het laatste licht met sfeervolle kleuren in de lucht, de andere foto een zwerm spreeuwen gefotografeerd tijdens het blauw uurtje. Zo heb ik het gezien op het moment van het maken van de foto. Mijn RAW beelden hebben deze kleurtinten al, maar veel vlakker, maar dat klopt, het is tenslotte een ruw beeld. 

In deze blog ga je het e.e.a lezen over kleurzwemen, herkennen van zwemen, hoe deze te corrigeren en hoe ik een contante workflow creëer. Dit is geschreven in een compacte vorm. Er valt over dit onderwerp veel te zeggen en kan dus slechts een gedeelte "belichten" over dit onderwerp. Toch hoop ik jou een beetje te helpen, met al die soms lastige (ongewenste of gewenste) kleurtjes in een foto. Tijdens mijn werk als vaklaborant (12 jaar) heb ik veel geleerd over kleurzwemen herkennen en corrigeren en pas dit nog steeds toe in mijn digitale doka.

Wat zijn kleurzwemen?

Een kleurzweem is een kleurafwijking. M.a.w. je ziet een kleur in je foto die ongewenst is en die wil je er graag uit hebben. Vaak zie je dat er iets in de foto niet klopt, maar hoe corrigeer je dit, aan welke schuifjes moet je trekken in je software. Het begint bij het herkennen van de afwijkende kleur.

De foto's hiernaast laten de juiste foto zien en daaronder de kleur afwijkingen. De Reebok is neutraal, daaronder zie je een rood afwijking en daaronder een cyaan afwijking. De Steenuil is bij de eerste foto zoals ik het mooi vond, daaronder zie je een groen afwijking en daaronder een magenta afwijking. Tenslotte de Blauwborst, precies met de juiste sfeer, daaronder een blauw afwijking en daaronder een geel afwijking.

Deze volgorde van kleuren is bewust aangehouden i.v.m. de RGB uitleg, in het volgende stukje.

RGB Kleuren

Additieve kleurmenging ontstaat door menging van licht van verschillende kleuren. Door de menging ontstaat er een andere kleur. Wanneer de drie lichtbronnen met de primaire kleuren rood (R), groen (G) en blauw (B) samenvallen, ontstaat in principe wit. De voorbeelden laten de RGB kleuren zien en ook welke kleuren gemengd kunnen worden om een andere of betere kleur te komen. Hieronder de complementaire kleuren:

Rood => Cyaan

Groen => Magenta

Blauw => Geel

De RGB kleuren (rood / groen /blauw) hebben hun eigen tegenovergestelde (complementaire) kleuren.

Hier zie je nog eens dat 2 kleuren een andere kleur maken. Handig om te weten als je een kleur of kleuren uit of in je foto filtert.

Voor kleurcorrectie's kun je met 1 of 2 kleuren werken om een kleurzweem er uit te halen. Als je weet wat de tegenovergestelde kleuren zijn, dan weet je ook welke kleur er in gedaan of uit gehaald kan worden. Als je dan 2 kleuren toevoegt aan je foto kan je zien welke kleur er gemengd wordt en de juiste correctie maken. Uiteraard weet ik dat bijvoorbeeld in LR er vele andere mogelijkheden en schuifjes zijn om je beeld aan te passen of mooi te maken. Hiermee kan je de basis leggen voor een mooie kleurbalans.

Het meest lastige van kleurzweem herkennen is welke kleur je ziet. Zo ligt geel en groen dicht bij elkaar, rood en magenta en tenslotte blauw en cyaan. Als je kijkt naar de foto met de additieve kleurmenging, dan zie je dat de kleuren die het meest bij elkaar liggen ook de mengkleuren zijn. De uitdaging is goed onderscheid te blijven maken om de juiste kleurcorrectie's door te voeren.

 

Voorbeeld 1

De reebok in het bekende akkertje op de Westerheide is in dit voorbeeld te groen. Om er een meer neutrale tint van te maken moet er magenta in. Dan wordt de foto neutraler, frisser en dus beter.

Voorbeeld 2

De Zeearend die ik in Polen fotografeerde is te blauw en wil een meer neutrale tint, maar eigenlijk ook iets warmer van kleur. Door middel van geel er in te doen, wordt de foto neutraler. Toen nog iets rood toegevoegd, om het geheel af te maken. Door de foto eerst neutraal te maken, is het makkelijker om meer aanpassingen te doen, om tot die foto te komen die je mooi vind.

Links de Raw opname zo uit de camera en rechts Jpg voor website gebruik

RAW

Een RAW bestand bevat de ruwe data die van de sensor komt. De ingestelde witbalans wordt wel doorgevoerd en dit zie je terug in je raw converter. Wanneer je een foto in RAW formaat opslaat zijn de instellingen niet definitief. In RAW kun je nog alles aanpassen. RAW is niets meer en minder dan de vertaling van die registratie van helderheden, informatie, onbewerkt, zoals die door de sensor wordt geregistreerd. Wanneer je in Jpeg fotografeert gebruikt je camera de instellingen die jezelf hebt ingevoerd. 

Voordelen RAW

Er zijn er meer, maar dit zijn voor mij de belangrijkste.

  • Meer belichtingsspeelruimte
  • Betere beheersing van de helderheden
  • Geen destructieve beeldbewerking, dus geen kwaliteitsverlies 
  • Witbalans precies te corrigeren
  • En vergeet niet, de foto achter op de camera is een jpg preview en alleen een indicatie!

Basis regels in mijn workflow

Wanneer je een RAW foto gaat corrigeren zorg dan altijd eerst dat de belichting goed staat voordat je correctie's gaat aanbrengen. Kleurafwijkingen zie je het best, als de foto juist belicht is. Andere aanpassingen hoge lichten, helderheden, contrast, saturatie of andere nodige correctie's daarna. Verscherpen zo wie zo als laatste.

Om mijn workflow zo constant mogelijk te maken, kalibreer ik mijn Macbook maandelijks. Dit zorgt er voor dat mijn foto's en correctie's gelijkmatig blijven. 

Een goede workflow is voor mij

Het traject vanaf het indrukken van de ontspanknop tot het eindproduct. 

  • Instellingen van je camera goed kennen
  • Fotograferen in RAW
  • Herkennen van kleurzwemen en het kunnen corrigeren er van 
  • Weten te werken met bij LR & Photoshop
  • Beeldscherm kalibreren voor een constante kwaliteit

Tenslotte, de kleuren materie blijft een lastige, want wij zien soms verschillende kleuren als wij naar hetzelfde onderwerp kijken. Is het een zwarte jas, of een donker blauwe, of is ie groen. In mijn familie (niet bij mij zelf) zijn er een paar die moeite hebben met kleuren. Daarnaast heeft iedereen zo zijn voorkeur hoe een foto er uit moet zien, de één neigt naar koele kleuren de andere naar meer warme. Onze eigen interpretatie en ideeën voor een mooie eind resultaat is het belangrijkste. Ons geheugen neemt veel van wat wij zien op en dat helpt ook bij de juiste keuze maken. Daar moeten wij dan maar op vertrouwen.

landschap_opaalkust_8538-bewerkt

Succes met je foto's corrigeren en ik hoop met deze blog iets te kunnen bijdragen aan je workflow.

7 Reacties

  1. Marcel
    | Beantwoorden

    Erg leerzaam stukje en duidelijk omschreven. Mvg Marcel slagers

  2. Loes Belovics
    | Beantwoorden

    Interessant stuk Andy!

    Groet Loes

  3. Dat wordt spelen met kleuren, daar kan je een foto mooi mee ophalen. Goed omschreven…zal er vaker gebruik van maken. Kijken of het werkt bij mij om het via deze weg te doen.

    Groetjes Von

  4. Anoniem
    | Beantwoorden

    Heel leerzaam stuk,goed geschreven.
    Bedankt.

    Groet,Leon

Laat een Reactie Achter